Benim Lezzet Dünyama Hoşgeldiniz

Benim Lezzet Dünyama Hoşgeldiniz
Sevinç'in Lezzet Defterine Hoşgeldiniz !

Sevinç'in Lezzet Defterine hoşgeldiniz!

Yeni Lezzetlerde buluşmak dileğiyle!...

14 Aralık 2012 Cuma

*AŞURE!..*

Aşure, Hicri takvime göre Muharrem ayının onuncu günü yapılan tatlıdır. İslami inanca göre Muharrem ayının onuncu günü, Nuh'un Büyük Tufan'dan sonra karaya ayak bastığında elinde kalan son malzemelerle bu tatlıyı yapmıştır. Temel olarak su, buğday, nohut, toz şeker, kurufasulye, pirinç kullanılarak yapılır. Süsleme amacı ile ceviz, çam fıstığı, badem, nar, susam ve tarçın gibi kuruyemiş, meyve ve baharatlar kullanılır.Ben hayatımda ilk defa aşure denemesi yaptım!..Geçen hafta bunu araştırıp,çeşitli kaynakları okudum.Yukarıdaki bilgiler Vikipedi'den alıntıdır.Birçok aşure yapan siteleri inceledim.İlk kez deneyeceğim için oldukça heyecanlandım.Ya beceremezsem diye açıkçası biraz gözüm korkmadı değil.Ama bir anda bana cesaret geldi.Malzemeleri toparladım,notlarımı aldım.İnanın yapmaya başladınız mı gerisi kendiliğinden geliyor.Biz küçüklüğümüzde aşure kokan evler, büyüdükçe azaldı.Herkes işin kolayına kaçar oldu.Ben en çok tabiiki anacığımın o güzel kokulu misler gibi aşuresini hiç bir tatlıya değişmem,onun ellerinden bambaşka olur!..O zamanlar mutfakta başında bekler o nefis kokuyu içime çekerdim.İçine konacak malzemelerden de ufak ufak yemek çok hoşuma giderdi!..*(Benim küçükken yaptığım malzeme tırtıklama işini bu kez eşim bana yaptı,akşam hazırladığım bazı malzemelerimi bi' baktım ufak ufak tırtıklamış,azaltmış!..Canım benim O!... ohh afiyet olsun,canı sağolsun ☺)Piştikten sonra komşulara dağıtmakta ayrı güzel bi' olaydı.Şimdi derin bir ahhh ah çekmek gelmiyor değil.Şimdiki çocuklar böyle güzellikleri bilmiyorlar bu geleneksel lezzetden mahrumlar!.. 
Ben bu aşure yapımı için Ihlamurcum'un sitesinden epey faydalandım,kendilerinin Facebook sayfasında sorduğum sorularımla ilgili verdikleri güzel bilgileri beni çok memnun etti.İlgi ve alakaları,nazik tutumları çok hoş!..Bazen başka yerlerde sorduğunuz sorular hiç karşılığını görmezken bu güzel davranışlar beni sayfaya bağladı!..Çok güzel sağlıklı tarifleri var!..Sizlere de sitesini ve sayfasını şiddetle öneririm!..Diğer sayfalara da örnek olmasını dilerim.İyiki kendilerini keşfetmişim diyorum!.. ☺
Ben kendi aşuremi yaparken evde ne varsa onu kendi damak lezzetime göre kullanmayı tercih ettim.Herkes içine ne istiyor, ne seviyorsa onu kullanabilir!..Şimdi malzemeleri sayınca ne demek istediğimi anlayacaksınız!..Eşime bana bu konuda destek verdiği için birkez daha teşekkür ederim!..Malzeme tedariki konusunda bana yardım ettiği gibi aşuremizi dualar eşliğinde yapıp tencere başında ''Yasin Duasını'' okuduk!..Yani sözün özü tüm aşure ritüellerini tam olarak yerine getirmek istedik!..Dağıtımı kendileri yaptılar..Allah kabul etsin diyenlere birkez daha teşekkür ederim,sağolsunlar umarım onların iyi dilekleride gerçekleşir!..(Allah kabul etsin demeyi unutanlara da pek bi' sözüm YOK!..) Ne kadar meşakatli emek isteyen bir iş olduğunu umarım kendileride yaptıklarında anlarlar diyorum, daha ne diyeyim!..Benim yazdıklarımla, birlikte satır aralarını okuyabilenler, kalp gözüyle görenbilen kişiler beni anlamıştır diyorum!!!
Gelelim aşure yapımına!..İçimizide döktük ohhh bi' rahatladık!!!.. ☺ ☻
Bu fotoğrafı sen aşure yapamazsın, ZOR diyenlere cevap olsun diye yayınlıyorum.Hatta inanmayıp dışardan aldığımı zannedenler vardı!..İşte görüldüğü üzere malzemeler tek tek yıkandı,ayıklandı ve doğranıp hazırlandılar.O kadar bereketli olduki iki tencerede piştiler.Çünkü evde o boyutlarda büyük tenceremiz yoktu, ama neyse biz sorunu hallettik!..
MALZEMELER; 
  • 400 gr. buğday, 
  • 1'er su bardağı haşlanmış fasulye ve nohut,
  • 250gr. toz şeker,
  • 6 adet kuru kayısı, 
  • 5 adet gün kurusu, 
  • 7 adet kuru incir, 
  • 2 avuç ceviziçi,
  • 1/2 su bardağı tuzsuz çiğ badem,
  • 1/2 su bardağı kuru üzüm,
  • 1/2 su bardağı dut kurusu,
  • 1/2 su bardağı böğürtlen kurusu,
  • 1/2 su bardağı siyah çekirdekli kuru üzüm, 
  • 1 çay bardağı kuş üzümü, 
  • 1/2 su bardağı dövülmüş fındık,
  • 1/2 su bardağı fıstık,
  • 1 avuç dolusu kavun kurusu ve elma kurusu(KAK),
  • 2 adet küçük küçük doğranmış elma,
  • 15 adet haşlanmış kestane(kabukları soyulmuş),
  • 1/2 su bardağı pirinç,
  • 4 çorba kaşığı kavrulmuş çamfıstığı,
  • 3 çorba kaşığı toz şeklinde antepfıstığı,
  • 3 çorba kaşığı hindistancevizi rendesi,
  • 1 adet rendelenmiş portakal kabuğu,
  • 4 çorba kaşığı haşhaş,
  • 2 çorba kaşığı susam,
  • yarım adet rendelenmiş muskat,
  • 2 çorba kaşığı tarçın,
  • 10 adet karanfil,
  • 1 tatlı kaşığı aspir(kır safranı)
  • 1/2 çay bardağı gülsuyu,
  • 7 adet damla sakızı,
  • 1 adet ayıklanmış nar,
  • 1,5 su bardağı süt, 
  • üstünü süslemek için taze nane yaprakları 
  • ve içine kattığını sevginiz,iyi dileklerle okunmuş duanız oldumu eminim herkesin aşuresi çok güzel olacaktır! ☺

YAPILIŞI; 
Buğday geceden suyada basılabilir yada benim yaptığım gibi geceden suda haşlayıp,kabağını kapattınızmı sabaha kadar içinde şişecektir.Fasulye ve nohutu geceden sıcak su ile ıslatıp,bırakın!Sabah onları az suyla haşlayacaksınız.Ben sularını süzdürmeden direk kullandım.İçindeki değerli vitaminler kaçmasın diye!Bunları kontrollü bir biçimde yaparsanız çok daha iyi olacaktır.Sabah buğdayları kısık ateşde yavaş yavaş pişirinki iyice açılıp,helmelensin.Üstünde oluşan köpükleri alın.Nohutları haşlayıp kabuklarını soyun.Buğdaylar açılınca içine haşlamış olduğunuz fasulye ve nohutu ekleyebilirsiniz.Karanfilin kafasını ezip,elinizle ufalayarak ekleyin.İsterseniz temiz bir tülbentle içine salıp,daha sonra çıkartabilirsiniz.Ama ben öylece içine attım,tercih sizindir.Yerken iyice piştiğinden ağzınıza gelse bile sorun olmayacak.Çünkü benimkiler pişirince içinde kayboldular.Pirinci koyun.Daha sonra fındık, soyulmuş badem ve fıstığı ekleyin.Tabii bunların yarısını kullanıyorsunuz,kalanınıda üstüne süslemede kullanacaksınız.Kuru meyvalarınızı hazırlayıp,doğranması gerekenleri doğrayıp istenilen boyutta hazırlayarak içine katın.10-15 dakika sonra pişeceklerdir.Soyulmuş elmaları ve haşlanmış kestaneleri ekleyin,ister tarçın çubuğu koyun ister toz tarçın onlarıda katın.Rengini açmak için sütü yavaşa yavaş karıştırarak ekleyin,sakın birden boşaltmayın.Toz şekeri en sona doğru katıyoruz.Şeker miktarını kendi damak zevkinize göre ayarlayabilirsiniz.Dövülmüş damla sakızı katın.Aspir,rende muskat,haşhaş ve portakal kabuğunu ekledikten sonra en son gülsuyunu içine ekliyoruz.Tüm bu işlemler yapılırken aşurenizin suyunu devamlı kontrol edin,ne çok sulu nede çok koyu olmamalı,kıvamı ayarlamak için içine sıcak su ekleyiniz.Acele edip soğuk su eklerseniz sonuç istediğiniz gibi olmayabilir.Bu yüzden ocağın başından ayrılmadan yapmanız gerekecek.Tabii bu kadar yorulduktan sonra güzel bir sonuç elde etmek tüm yorgunluğunuza değecektir.Emek vermeden hiç birşey güzel olmaz!..Piştiğini kontrol ederek anlayabilirsiniz,bazı insanlar hafif diri seviyorlar,bu sizin tercihlerinizle alakalı bir durum.Daha sonra kaselere paylaştırıp,üstünü istediğiniz gibi süsleyebilirsiniz.Nane yaprağınıda kondurdunuzmu,tamamdır diyorum.Yemeyin bir süre izleyin.Artık kendinizle övünebilir,zor bir işi başarmış olmanın mutluğunu yaşayabilirsiniz!.. ☺
♥ Herkese afiyetler olsun...Allah kabul etsin diyorum!...Sevgiyle....♥
Bunlarda dağıttıklarımızın fotoğrafıdır!..Bu aşureler uzun yola gideceği için bu kapalı kaplara kondular!..Yolda çalkalanıp, dökülmemeleri gerektiğinden bu şekilde yola çıkmak zorundaydılar. Önemli olan kalbimizdeki iyi niyet değil mi? (Bunu neden özellikle belirttim şöyleki; efendim bu alüminyum kaplar hakkında konuşanlar ilk önce kendi yaptıklarına bi' baksınlar !! Sanki kendileri hiç kullanmadılar, şimdi çıkmış bunu konuşuyorlar !! Bunları cama veya porselene koyup göndersek onca emek vererek süslediğim süsü falan kalmayacaktı !.. İlk önce lütfen emeğe saygı diyorum !!) Umarım tadanlar beğenmiştir,herkesin yorumlarını sabırsızlıkla bekliyorum!!! ☺
Buda ev ve yakınlara giden aşureler !! Ellerimle bu güzelliği ağzımız şenlensin diye götürürken fotoğrafladım !! ☺




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder